Schoolprogramma 'Beelden in Huizen'

Niet zomaar een Beeld!

 

Beelden in de openbare ruimte staan zomaar langs de weg, op een grasveld of aan de rand van het water. Voor iedereen staan ze er als de normaalste zaak van de wereld, eigenlijk vallen ze vaak niet op. Maar kijk er eens naar. Waarom is het daar neergezet, van welk materiaal is het gemaakt, wat was de inspiratie van de kunstenaar? Wat wil hij met het beeld uitdrukken?

Onder leiding van het Huizer Museum laten we je kennis maken met deze beelden. De achtergrond en het creatieve proces van het ontstaan van een beeld en diens kunstenaar worden belicht. Wat is de functie, de vorm en het materiaal van een beeld. Welke naam zou jij eraan willen geven? We stippelen voor de klas een programma uit, waarmee je de kunst in Huizen met nieuwe ogen gaat bekijken. Een leuke, dynamische les die perfect past in het CKV programma.

 

 

1. Beelden Speurneus

 

Met een informatieve en lekkere picknickmand gaan de leerlingen op de fiets of wandelend als detective spelenderwijs een beeld en de omgeving verkennen. Aan hen de opdracht om met hun neus op het beeld te zoeken naar het identieke detail dat op foto is vastgelegd. Na afloop is er een beloning!

Primair: kerndoelen, 56
Locatie: buiten in Huizen
Duur: ca. 45 min.
Kosten: in overleg met school afhankelijk van aantal groepen.

 

 

2. Beeldspoor

 

De leerlingen gaan per fiets met behulp van een plattegrond (of gps) de kunstroute langs met een kijkwijzer en een vragenlijst aansluitend bij het vak CKV. Ook voor hen een beloning na afloop!

Voortgezet, Doelen: domein A en B
Locatie: buiten in Huizen
Duur: ong. 1 uur
Kosten: in overleg met school, afhankelijk van deelname aantal groepen.