Educatie

Schoolprogramma Cultureel Erfgoed

Wie kinderen grootbrengt weet dat ze zowel wortels als vleugels nodig hebben. Ons historisch cultureel erfgoed vertelt verhalen. Kinderen die deze verhalen leren kennen, raken geworteld. En met de verhalen als bagage zullen ook vleugels ontwikkelen. Wie van het verleden wil leren, voorkomt dat hij fouten uit het verleden zal herhalen, maar komt verder.
Die verhalen zijn zowel binnen als buiten ons mooie dorpsmuseum te ontdekken. En wij van het Huizer Museum, vertellen ze graag.

Organisatorisch:
· Bij elk museumbezoek willen we graag dat de groep van tevoren in drie subgroepjes verdeeld is.
· Bij elk groepje willen we graag dat er een begeleider vanuit de school bij aanwezig is.
· De drie groepjes bezoeken afwisselend de bovenzaal, de benedenzaal en de buitenrondleiding.
· In de benedenzaal kunt u een keuze maken uit een divers aanbod. Zie onderstaand.
· De kosten van een museumbezoek zijn €3,50. Begeleiders zijn gratis.
· Mochten begeleiders in het bezit zijn van een museumjaarkaart dan stellen we het op prijs als we die mogen scannen.
· De lesonderdelen duren ongeveer 25 minuten, waarna de groepjes kunnen wisselen.

LESAANBOD

GROEP 3 EN 4

Benedenverdieping:
1. Een kind als jij:
Kijken naar oude foto’s van kinderen van vroeger; kinderen van vissers en boeren; kleding, een schoolklas. Wat was hetzelfde? Wat was er anders?

2. Verzamelen:
Wat is een museum? Een verzameling bekijken. Hoe kan je zelf een verzameling maken? Waarom zou je dat doen?

Bovenverdieping:
Bij elke nieuwe wisseltentoonstelling maakt het museum een nieuwe les

Dorpswandeling:
Een windvaantje vertelde vaak iets over de bewoners van het huis.
Welke verhalen kunnen we vertellen bij de windvanen die we vinden?

 

.GROEP 5 EN 6

Benedenverdieping:
1. Straatnamen: wat vertellen ze ons over vroeger?
We beginnen met naambordjes die verwijzen naar beroepen, vervolgens komt een boer/visser of een boerin/vissersvrouw vertellen over het dagelijks leven.

2. Spreekwoorden: wat vertellen ze ons over hoe mensen vroeger leefden, woonden werkten en dachten?

3. Tijdlijnen: aan de hand van museumstukken leren we de kinderen een tijdlijn te maken.

Bovenverdieping:
Les bij de wisseltentoonstelling in de bovenzaal.

Dorpswandeling:
Buitenspeurtocht langs straatnamen en huizen die vertellen over vroeger.

 

GROEP 7 EN 8

Benedenverdieping:
1. Bestaanszekerheid
Een ontdekkingstocht naar het aanpassingsvermogen van mensen aan veranderende omstandigheden. Wat betekende de afsluitdijk voor Huizen?
En hoe ziet de energietransitie van de strijkbout eruit?

2. De tweede wereldoorlog in Huizen
Een samenvatting van het verhaal en het bedenken van een boodschap aan de mensen die er verstopt zaten.

Bovenverdieping:
Les bij de wisseltentoonstelling in de bovenzaal.

Dorpswandeling:
Buitenrondleiding langs plekken met een bijzonder verhaal