Huizer Museum

Het Huizer Museum is een cultuurhistorisch museum, dat de geschiedenis van Huizen in beeld brengt, bewaart en beheert. Behalve een vaste presentatie en een fraaie klederdrachtcollectie zijn er gedurende het jaar wisseltentoonstellingen te zien, waarin actuele thema’s vertaald worden naar Huizen en het Gooi. Bij de tentoonstellingen biedt het museum een uitgebreid programma met workshops, rondleidingen en lezingen die deze onderwerpen tot leven brengen.

Het museum is sinds 1995 gevestigd in het zogenaamde Schouten- of Regthuis, gelegen aan de rand van de historische Vissersbuurt. Het gebouw was in oorsprong het voorstuk van een 17e eeuwse boerderij. In de 19e eeuw werd dit gedeelte verbouwd en verhoogd. Geruime tijd woonde er de Schout en vergaderde het gemeentebestuur in één van de kamers. In 1920 werd het pand verbouwd tot twee winkel/woonhuizen. In 1994 is het monumentale huis gesloopt en herbouwd in 19e-eeuwse stijl.